22 Kasım 2012 Perşembe

TDF Dağcılık yaz arama kurtarma eğitimi

10-16 Kasım 2012
Çandır / Isparta
Yaz gelişim kampında olduğu gibi yaz arama kurtarma eğitimi de Isparta Çandır’daki yazılı kanyonda yapıldı. Standart yöntem olarak ilk gün cumartesi sabahı gençlik ve spor il müdürlüğünde toplanıldı.

Erken gelenler kapalı salona girmiş, matlarını parke salona açmış ve uyumuşlar. Ben geçen sefer geceyi misafirhanede geçirmiştim. Bu sefer gece yolculuk yaptığımdan sabah otobüsten indikten sonra doğrudan toplandığımız kapalı salon önüne geldim. Her geçen eğitimde artan bir yakınlıkla toplanan arkadaşlarımızla kucaklaştık, hasret giderdik.

Saat 10.00’da hem eğitim açılışı hem de 10 kasım Atamızı anma amaçlı olarak valilik önündeki meydana giderek anıt önünde bir tören yaptık. Tören sonrası 2 saat kadar alışveriş izni verildi. Bu süre içinde hepimiz eksiklerimizi tamamladık. Saat 13.00’e gelirken de araçlarımıza binerek yola koyulduk. Şansımıza hava güzel ve raporlar o hafta için de güzel havayı gösteriyor. Yazın çadır kurduğumuz alan yapışkan kırmızı topraktı. Bunun yağmurlar ile ne kadar kötü olabileceğini düşünerek gittiğimiz eğitim alanı bize sürpriz yaptı. Her taraf yağan yağmurlar ile yeşermiş, çim kaplamıştı.

Günler kısa. Akşam erkenden hava kararıyor. Bu neden ile saat 17.00’da eğitim bitiyor. Eğitimleri tamamlayabilmek için iki gece saat 20.00’da gece dersi yaptık. Sabah her zaman olduğu gibi 6.00‘da kalktık, 6.30’da sabah sporumuzu yaptık, 8.00’da eğitim alanına giderek eğitime başladık. Bu eğitimde;
- Lider tırmanışta kaza geçen liderin artçı tarafından kurtarılarak kucakta aşağıya indirilmesi,

- Yüksekte kaza geçiren kazazedenin kucakta ve sedyede aşağıya indirilmesi,

- Kazazedenin çoklu makara ile kucakta yukarıya alınması,

- Hava köprüsünün kurulması ve kazazedenin bu köprüden geçirilmesi konularını gördük.

Eğitimin sonunda da yazılan bir senaryo üzerine biri kanyonun karşısında biri kanyonun dibinde kaza geçiren iki kişi bulunarak kurtarıldı. Bu eğitimin en güzel tarafı sanırım bu tatbikat kısmıydı. 127 kişilik tüm sporcular bu tatbikatta görev aldı ve tüm planlama sporcular tarafından yapıldı, eğitmenler tarafından takip edildi ve denetlendi. Planlamada her iki kazazede için birer öncü, teknik ve üçer sedye takımı oluşturuldu.

Merkezde de harekat kontrol, haberleşme, sağlık, lojistik destek ve basın ekipleri kuruldu. Kaza haberi gelir gelmez alarm verildi. Alarm verilmesi ile belirli ekipler derhal emniyet kemerlerini kuşandı, kasklarını giydi, malzemelerini aldı ve toplanma yerine geldi. İlk olarak zaman kaybetmeden iki öncü ekibi başlarında birer genel koordinatör yardımcısı ile birlikte bildirilen kaza yerine gittiler. Arkalarından hazırlanan ve muhtemel duruma göre gereken malzemelerini alan teknik ekip yola koyuldu. Öncü ekipleri teknik tırmanış becerisi yüksek biri sağlıkçı olan 3 kişiden oluşturuldu. Kazazedeye ulaşan öncüler ilk olarak onun emniyetini aldı, sağlık durumunu kontrol ederek ilk müdahaleyi yaptı ve öncülere gerekli teknik destek için bilgi verdiler.

Bu sırada tüm harekat telsizler ile merkeze iletildi ve merkezin talimatları alındı. Harekat bölge haritasından ve çizilen krokiler üzerinden takip edildi, raportörler adım adım tüm harekatı kaleme aldı, basın sözcüsü meraklı halka, basın görevlilerine, kazazede yakınlarına bilgi verdi, onları teskin etti. Teknik ekipler kazazedenin kurtarılması için gereken donanımları hazırladı ve işlettiler. Bir teknik ekip havai hat kurarak kanyonun diğer tarafında kazaya uğrayan kazazedeyi kanyonun üzerinden diğer yana geçirdi, diğer teknik ekip makaralı sistemi kurarak kanyonun dibindeki kazazedeyi refakatçi ile birlikte yukarı çıkarttı. Bu arada ihtiyaç olan ve teknik ekibin yanında olmayan malzeme lojistik ekip tarafından kaza mahalline ulaştırıldı.

Kurtarılan kazazedeler başlarında birer sağlıkçı olan üçer sedye ekibi ile kamp alanına ulaştırıldı. Kamp alanında kazazedelere sağlık ekipleri müdahale yapıldı ve basın bildirisi ile tatbikat önerilen süreden önce sona erdirildi.

Öğleden sonrada yazılı sınav yapıldı. Sınav sonrası bir kısım sporcu mazeretlerine binaen kamptan ayrıldı. Bizde birkaç arkadaş serbest olarak kanyonda dolaştık. Akşam yemeğini kanyondaki salaş lokantada yedik. Mönüde hemen dereden yakalanan ve fırında pişirilen alabalık, meze, şalgam suyu, salata ve rakı vardı. O yemek her halde uzun zamandır benim yediğim en lezzetli yemekti.
Ertesi sabah daha gün ağarmadan millet kalkıp toparlanmaya başladı. Çadırlarda kalan son yiyecekler sundurmanın altına getirildi. Matlardan oluşan sofralara kondu. Eğitmenlerde çağrılarak yapılan açık büfe sabah kahvaltısı sanki Bitez sahilinde yapılıyormuşçasına bizlere zevk verdi. Eğitimin son noktası teknik direktör tarafından kondu. Eğitimde kalan yoktu. Alkışlar ile sonuç kutlanıldı. Alkışlar çantalarımızı almaya gelen kamyonun korna sesi ile kesildi. Herkes çantasını kaparak birbiri ile yarış edercesine dere üzerindeki sırat köprüsünden geçip kamyona ulaştı. Çantalar kamyona, çöpler toplama noktasına konularak otobüslerdeki yerlerimize geçtik. Yol yine neşe içinde geçti. Otogarda yine yere atılan bir avuç bilye gibi herkes bir tarafa dağılarak ortadan kayboldu.